Vårt klassrum

 
Vårt klassrum i år 1 och år 2






 

Vårt klassrum i år 3




 
 
 
 
Min tanke med ett klassrum är att det skall vara en inbjudande plats för lärande. Allt skall finnas uppdukat för eleverna och sedan får de själva gå och hämta just det material som de behöver.

Böcker lånar jag från vårt egna skolbibliotek och från vårt kommunala bibliotek och det finns alltid massor av böcker att välja bland, alla böcker står uppradade runt om i rummet och lockar eleverna till läsning. De ropar "läs mig, läs mig".

Hösten 2012 började jag jobba tillsammans med mina nuvarande mentorselever och de har fått vara med om en hel del pedagogiska experiment. Ett experiment var att inte ha några fasta platser i klassrummet. Tanken jag hade var att eleverna skall lära sig, redan från start, att man kan jobba med vem som helst och det är inte alltid ens bästa vän som är den bästa arbetskompisen. Ett experiment som visade sig fungera jättebra i denna elevgrupp. Vi har fortsatt med detta och nu har även kollegor till mig börjat med detta och även dem ser en vinst när det kommer till samarbete och att det även är bra för gruppen. Ingen är utanför utan alla är med alla och det är inget konstigt. Jag tycker att alla ska testa detta, kanske inte fungerar i alla elevgrupper, men helt klart värt att testa.

Och ge inte upp, Rom byggdes inte på en dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar